Tilakonseptointi & muutoksen tuki
Miltä tulevaisuuden tilaratkaisut näyttävät 400 oppilaan koulussa?
KONSEPTOINTI / Toimintojen yhteissuunnittelu arkkitehtisuunnittelun lähtötietomateriaaliksi
#Konseptointi
#Pedagoginensuunnittelu
#Käyttäjälähtöinen
#Pedagoginensuunnittelu
#Käyttäjälähtöinen
Suunnittelua tukeva tilaideointi
Miltä tulevaisuuden tilaratkaisut näyttävät Toholammella? Tätä kysymystä lähdettiin tutkimaan arkkitehtisuunnittelun käynnistämisvaiheessa. Loimme yhteistä ymmärrystä uusista tilaratkaisuista sekä tilaa yhteiselle keskustelulle muutoksen asteesta. Yhteisten valmennuspäivien aikana yhteiskehitettiin koulun ideaali toimintokokonaisuus sekä tila-alueiden alustavat idealuonnokset arkkitehtisuunnittelun lähtötietomateriaaliksi.
Ajankohta: syksy 2018
Projektin kesto: n.1,5 kk
Kompuslaiset: Kuuskorpi & Nevari
Kumppanit: Toholammen kunta / Alt-Arkkitehdit / Koulun henkilöstö (Koulukeskus 0-9 lk. n.400 oppilasta)
Miten työskentelymme eteni?
Visiointi
Työn aloitettiin muutoksen aste -ennakkotehtävällä, jonka asiantuntijat analysoivat etukäteen. Tulokset käytiin läpi yhteisen kehittämispäivän aikana, jolloin tulevaisuuden oppimisympäristö -seminaarin jälkeen ideoitiin koko koulun toiminto-kokonaisuutta.
Alustava konseptointi
Yhteisen vision pohjalta siirrytiin pedagogiikasta tiloihin ja aloitettiin tilatarpeen tarkentamista. Tiimit ideoivat omia tila-alueitaan kokonaisuutena. Tavoitteena oli luoda alustava tilakonsepti tilaohjelman ja luonnossuunnittelun pohjaksi.
Pedagoginen tilasuunnittelu
Yhteisen vision pohjaksi kirjattiin pedagoginen suunnitelma, joka toimi määrittelytyökaluna tilakonseptoinnille.
Tilakonseptointi & suositukset
Tila-alueet analysoitiin suhteessa muihin oppimisympäristöihin asiantuntijatyönä. Tämän työn tuloksena annettiin suosituksia sekä tila-alueiden kehittämiseksi että tilaohjelmatyötä tukemaan.