Pedagoginen suunnittelu & tilakonseptointi
”Yhdessä toimivat ja toistensa kohtaavat ihmiset kehittävät oppijalähtöisiä tapoja luoda ja tukea laadukasta oppimista”
KONSEPTOINTI / Pedagogisen vision ja suunnitelman laatiminen osaksi hankesuunnitelmaa
#Konseptointi
#Pedagoginensuunnittelu
#Käyttäjälähtöinen
Hankesuunnittelua tukeva pedagoginen tilakonseptointi
Rakennushankkeen alku on tärkein vaihe vision kirkastamiselle. Sen jälkeen suuret linjat (mm. kustannukset, laajuus, laatutaso) ovat lukittu. Virtain kaupungilla aloitimme pedagogisen kehittämistyön tilanteessa, jossa hankesuunnitelma oli jo osittain valmis. Tavoitteenamme oli kehittää tilaohjelmaa ja toimintaa kohti uuden opetussuunnitelman mukaisia moderneja oppimisympäristöratkaisuja. Lähdimme rakentamaan pedagogista visiointia ja suunnittelua osaksi hankesuunnitelmaa käyttäjälähtöisesti.
Ajankohta: syksy 2017
Projektin kesto: n. 3-4 kk
Konsulttina: Kuuskorpi & Nevari
Kumppanit: Virtain Kaupunki / Suunnittelutalo PPG / Koko koulun (Yhtenäiskoulu n.550 oppilasta) henkilökunta
Miten työskentelymme eteni?
Valmistelu
Käyttäjäyhteistyön organisointi (pedagoginen työryhmä & vesopäivät)
Visio ja yhteinen tahtotila
Analyysivaiheen aikana kirkastettiin tavoite ja muutoksen aste yhdessä koko työyhteisön kanssa.
Pedagoginen tilasuunnittelu
Yhteisen vision pohjaksi kirjattiin pedagoginen suunnitelma, joka toimi määrittelytyökaluna tilakonseptoinnille.
Tilakonseptointi
Lopuksi yhteiskehitetyt tila-aluekuvaukset paketoitiin konseptiksi. Pedagoginen suunnitelma yhdessä tilakonseptin kanssa toimivat hankesuunnittelua tukevina suunnittelua ohjaavina dokumentteina.