
Muutosjohtaminen tilamuutoksessa – Miten käynnistää muutos?
Organisaatiossa oli useita tilamuutoshankkeita käynnissä ja käynnistymässä. Minun tehtävä oli käynnistää kahden rakennuksen tilamuutostyö aiemmissa hankkeissa kehitetyillä menetelmillä.
Muutosjohtaminen viestinnän, tiedonkeruun ja yhteistyön keinoin
Asiakkaalla oli tarve tutkia kahden eri rakennuksen muutostarpeita. Työhön kuului viestintä (tiedotteet, intra, infot), tiedonkeruun koordinointi (kysely, haastattelut ja tilankäyttöasteet) sekä avainhenkilöiden kontaktointi. Lopputuloksena tavoitteena oli visualisoida tilankäytölle erilaisia vaihtoehtoja sekä laskea tarvittaessa niille kustannuksia yhdessä muun tiimin kanssa. Työ toteutettiin yhteistyössä projektipäällikön kanssa. Kompuksen rooli oli toimia lisäresurssina ja visualisointitukena.
Ajankohta: kevät-syksy 2025
Työn kesto: n.4 kk
Kompuslaiset: Nevari
Laajuus: n. 350 hlö

Miten työskentelymme eteni?
Valmistelu
Koostimme projektisuunnitelman ja lähtötietopaketin kohteista, käynnistimme avainhenkilöyhteistyön ja viestinnän.
Tiedonkeruu
Koordinoimme ulkopuolisen konsultin tekemän analyysityön, joka sisälsi kyselyn, haastattelut ja tilahavainnoinnit.
Analyysi
Analysoimme kaiken kerätyn tiedon ja ymmärryksen, minkä perusteella loimme vaihtoehtoja tilankäytölle tavoitteiden pohjalta. Työ jatkui organisaation sisäisenä työnä sekä ostettuna suunnittelutyönä.